Rss Feed

Trip to kuching (Part IV)


Destinasi seterusnya adalah Taman Buaya Jong.Taman Buaya Jong ni terletak di sekitar daerah Padawan (sepanjang jalan Kuching-Serian) dan boleh dilawati dengan perjalanan kira kira 45 minit dari bandar Kuching.Actually Taman Buaya ni adalah kawasan penternakan, pembiakan dan pemuliharaan buaya yang terbesar kat Mesia.

Sebenarnya asal Taman Buaya Jong ni adalah untuk tujuan komersial (jual kulit buaya), tapi lepas tu di upgradekan kepada mini zoo yang ada sekarang ni. Nama Taman Buaya ni diberi nama sempena tokey dan pembuka taman tu sendiri (Johnson John). Johnson John ni plak sebenarnya penulis bersama untuk buku ‘Man-eating Crocodiles of Borneo’ bersama James Ricthie. Harga masuk ialah RM8 untuk dewasa dan RM4 untuk kanak kanak bawah 12 tahun.


Kat sini korand bleh tengok sendiri pelbagai spesies buaya yang ditempatkan di sini (Buaya darat je takde oke). Selain dari tu, kat taman buaya ni pun ade jugak mini zoo untuk binatang2 lain mcm burung2,haiwan reptilia,haiwan eksotik & macam2 lagi oke (Babi pun ade woo tapi aku maleh nak amik gambo binatang alah tu,rasanya diorang bela untuk bagi makan buaya2 kat situ. Nasib time kitorang sampai tu diorang tgh nak bagikan makan kat buaya yang ada kat sana.so sempatla capture gamba buaya tu tgh melahap ayam.





Dekat taman buaya jong ni pun korang bleh beli cenderahati & makanan eksotik (daging buaya yang telah dikeringkan..perghh)kat sini aku tak dapat ambik banyak gamba sbb SLR aku low batt..malang sungguh.jadi ape yg korang dapat tgk dlm post ni cuma saki baki sebelum bateri aku out.hehe..


1 comments:

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel